Sunday, April 17, 2011

[ENTRY EKSKLUSIF KE 2] DISEBALIK KISAH GURU DERA MURID : WAJIB BACA




assalamualaikum. sekali lagi saya hadir di sini untuk membuat penulisan. tiada paksaan dari mana-mana pihak. sebenarnya kisahnya begini, baru-baru ini saya ada membuat REPOST dari blog seseorang tentang ENTRY CIKGU DERA MURID. jadi setelah itu saya telah mendapat perkhabaran dari seorang hamba Allah. saya juga tak pasti kenapa dia tak tonjolkan diri nya semasa membuat kenyataan di blog ini. sekurang-kurang saya dapat tanya kisah benar atau anda semua boleh ketahui perbualan kami.  banyak benda yang saya nak tanya dengan beliau sebenarnya. tapi beliau tak tinggalkan apa-apa jejak di blog ini, susah saya nak kenalpastinya. hamba Allah ini katanya kenal benar dengan mangsa dan berada di tempat kejadian semasa kes itu berlaku. 




saya tampilakan penulisan komen hamba Allah ini di bawah : 



  1. ok.. maaf.. sy sendiri orang kampung tuh.. dan.. rumah sy mmg belakang skolah tuh je.
  2. time tuh bajir dah takde dkt perlis nih
  3. sy anat jati perlis dah terlalu lama
  4. disiplin atau tidak.. budak tuh baru darjah 1. tak kenal apa itu erti hukum mencuri.
  5. perlukan sampai nk kena kurung budak tuh smapai 2jam
  6. budak tuh budak susah, org lain yg bela.. cuba kamu pikir.. apa yg dia ada, yg budak lain takda.. and cuba kamu relate... dan fahami situasi budak tuh sama. maybe budak lain de kotak pensel style2 die just guna kotak warna nk buat kotak pensel
  7. de ke dlm sistem skolah kalau budak mencuri .. ( didakwa mencuri) dan masih belum ada bukti kukuh budak tuh mencuri. boleh suke2 hati ikat tgn budak?
  8. media atau tak media.. keputusan mahkamah, keputusan forensik sblm polis tangkap org, diorng 7,8kali dulu diorng wat test tgk kebenaran
  9. hanya berdasarkan DIDAKWA MASIH BELUM ADA BUKTI BUDAK TUH CURI.. nk goncang2 badan budak tuh paksa dia mengaku
  10. walaupun dia DITUDUH MENCURI, bukan tugas warden nk soal jawab budak tuh. mana kaunselor? mana HEM?
  11.  
  12. TEPUK DADA TANYA SELERA : 
  13. apa pun.. tak boleh nk judge kebenaran.. tak boleh statement nk menangkan si guru atau pun si murid. pe pun.. penjaga budak tuh bayar duit SEKOLAH SWASTA untuk sekolahkan budak tuh di situ.. pe pun jd CUSTOMER ALWAYS RIGHT.
  14. saya orang disitu, saya sendiri pergi buat liputan di sekolah itu. jgn hanya berdasarkan cakap2 seorang guru yang backing cikgu tuh, kamu trus salah budak yang hanya 7tahun. BALIGH pun blom lg.
  15.  
  16. tugas pihak skolah, tugas guru untuk mendidik, dan mendidik dgn cara membunuh takkan bawak apa2 perubahan.
  17.  

PENDAPAT BELIAU...wallahualam


**********************************************


pada pendapat saya, sebagai guru, kita memang tak lari dari sikap membuat kesilapan, lebih-lebih lagi hendak membela diri jika perkara tersebut bukan silap kita. kadang-kadang yang silap pun kita cuba untuk tutup aib itu. jelas di sini, bukan saya sahaja, atau bukan kerjaya guru sahaja juga, kerjaya lain juga berusaha untuk mencuba 'helah bela diri' dari mereka di cemuh. 


saya menulis di blog ini hanya pendapat, luahan dan hasil dari pembacaan yang saya rasa rasional untuk dikongsikan, anda sebagai pembaca perlu berusaha untuk ketahui sedalam yang mungkin dan kaji juga sejauh mana kebenarannya, harap anda perlu nilai perkara ini terlebih dahulu. lihat mana kebenarannya dari mata hati. walauapapun, saya sangat berterima kasih kepada hamba Allah yang telah berusaha datang ke blog ini dan memberi komen dan luahan perasaan. saya hargai jasa baik anda cuma cara beliau komen tanpa menunjukkan diri itu buat saya tertanya-tanya. siapapun boleh mengaku dia saksi kejadian melainkan ada bukti atau beliau boleh tinggalkan link disini. pasti ramai berminat utk tahu perkara ini lebih lanjut. 


cuma saya terfikir beberapa perkara, jika murid berumur 7 tahun yang kerap mencuri dan dibiarkan/ tidak diambil tindakan dia terus mencuri dan akhirnya budak itu di mana? dan masa depannya juga bagaimana? cara cikgu itu mengurung, bagi  saya sekurang-kurangnya cikgu itu tidak mengaibkan arwah. misalnya seperti mengikat di pokok tempat orang lain lalu lalang dan sebagainya (itu mengaibkan) tetapi cikgu ini mengurung di dalam bilik. memberi keinsafan, muhasabah diri. cikgu tu juga tak sangka kematian arwah telah menanti ketika itu. anda semua pun tak sangka juga akhirnya kanak-kanak 7 tahun itu meninggal.


apapun yg berlaku, kita berserah pada Allah. sebagai guru, saya begitu terkilan jika ada pihak yang cuma mencemuh atau cuba memperdagangkan title 'cikgu' tanpa menyelidik perkara sebenar. 


lagi satu, kenapa juga laporan atau luahan dari cikgu hanif tidak berada di media. dia tidak diberi peluang untuk bersuara. laporan forensik juga, kenapa tak di tunjuk pada umum? warga pendidik juga berhak tahu perkara ni. sebab kes ini imej seorang guru dah tercalar. 


semua pihak perlu sedar dengan apa yang terjadi. segala yang berlaku adalah ketentuan Allah dan Dia juga yang mengetahui segala-galanya. semoga arwah dan cikgu hanif berada di tempat orang-orang yg beriman dan dilindungi Allah sentiasa. harap pembaca jelas dengan apa yang disampaikan dan insyaAllah selepas ini kurang sedikit kontroversinya. 

Wassalam



1 org cikgu tanda buku:

Anonymous said...

bagi saya pulak, berita n pihak kerajaan boleh mengaburi semua org yg otak sempit n kolot, media n kerajaan boleh memperbodohkan rakyat coz bg diorg rakyat ni boleh kencing bulat2, bagi duit senyap la... kerajaan wat camni coz cg.tu org pembangkang kot, ntahla, manusia ni bila da bg duet prkara yg jelas2 salah pon cakap betol...pkir2 kn la sndiri

Post a Comment


ShoutMix chat widget
 

kami cikgu blogger Copyright © 2010 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!